[image: image3.png]O‘S\SERVATORIO

di Pavia Media Research





[image: image1.png]O‘S\SERVATORIO

di Pavia Media Research




Republic of Moldova: Media and Elections 

Parliamentary Elections 2005

The Media

“The media market in the Republic of Moldova has some peculiar features. First, it is divided into media sub-markets of the Romanian language and the Russian language. Second, the media system reflects the Moldovan state’s search for national identity, and often serves as a tool for creating and consolidating various identity options. Third, media economics seems to have little relevance in Moldova. Investors are putting money into the Moldovan media, but not with a return on investment as a primary objective – buying influence over society appears to be their principal motivation.”

The Media Landscape

As of 3 January 2005, 41 terrestrial TV channels and 116 cable operators retransmitting national and foreign channels are registered with the Audiovisual Coordinating Council (Consiliul Coordonator al Audiovizualului, CCA), in charge of overseeing the electronic media.

Out of the 41 terrestrial TV channels, six are public channels: the national broadcaster Moldova 1, the Chişinǎu station Euro TV, TV Gagauzia, and three local TVs which, according to the CCA, do not have the technical capacity to cover the campaign. Only three TV channels with local production are available nationwide: Moldova 1, Pervii kanal v Moldove (The first channel in Moldova), which retransmits the Russian channel ORT in Moldova and locally produced news and talks shows, and since the beginning of 2005 NIT. NIT is a private company relaying programmes from different Russian channels and locally produced news, analytical programmes, and talk shows.

The private station Pro TV Chişinǎu retransmits the programmes of the Romanian Pro TV, and locally produced news and talks shows. The Moldovan company extended its coverage in December 2004 by having its channel included in the cable networks of the cities Balţi, Cahul, Soroca, and Ungheni. The national Romanian channel Romania 1 is also relayed in Moldova, but does not contain any local production.

Pervii canal is the TV channel with the highest rating overall, followed by Moldova 1. While AGB Moldova (part of AGB Nielsen Media Research) gives NIT a higher rating than Pro TV Chişinǎu, other research suggests that NIT is actually relatively weak.

[image: image2.emf]
Fig. 1 Audience share distribution among the main five TV channels in Moldova in the second half of the year 2004.

As of 3 January 2005, 39 radio stations operate in Moldova. The national public broadcaster Radio National is the only radio station with nationwide coverage. The Chişinǎu-based public station Antena C as well as the Nisporeni-based private radio station Vocea Basarabiei cover wide parts of the country as do the politically less relevant stations Hit FM, Russkoe Radio, Serebrenii Dojd, Fresh FM, Sanatate, Europa Plus Moldova and Micul Samaritean.

The international radio stations BBC World, Radio Liberty, and Radio France International also hold also licenses for broadcasting their programmes in Moldova.

The most influential newspapers in Moldova are the Russian newspaper Komsomolskaia Pravda, which runs a local insert, the state-owned dailies (from Tuesdays to Fridays) Nezavisimaia Moldova, in Russian and Moldova Suverana, in Romanian, as well as the private daily Flux, and the weeklies Sǎptǎmína, Timpul (published three times a week) and Moldavskie Vedemosti (published twice a week).

Flux is owned by the Chairman of PPCD, Iurie Roşca. According to the Moldovan organisation Prodemo, its weekly circulation is about 90.000 copies.
 It appears that the two state-owned newspapers (about 60.000 sold copies per week each paper, source Prodemo) do not receive direct finance from the state, but benefit from free office space, obligatory subscriptions by state institutions and advertisements channelled to them by the government. Timpul (13.000 copies per week, source Prodemo) and Moldavskie Vedemosti (7.000 copies per week, source the editor-in-chief), have a considerable lower print run, but are read by opinion leaders. Both papers are critical towards the government and are currently facing several libel cases initiated in 2004 against them by persons and institutions that are allegedly part of, or close to, the current leadership.

“In the communist period there were two state distribution networks: Posta Moldovei and Moldsoiuzpeciati. Posta Moldovei is now a state network with the biggest distribution system, covering the entire territory of the Republic of Moldova. In 1994, Moldsoiuzpeciati became a joint stock company, Moldpresa, with state share capital. Moldpresa’s distribution system consists of 100 news stands in the capital city and urban areas. Posta Moldovei and Moldpresa hold monopolies.” 

Legal Framework for the Media in the Election Campaign

The legal framework for the activities of the media in general and during the election campaign in particular is regulated by the Moldovan Constitution, the Civil Code, the Law on Administrative Offences, the Law on Press, the Law on Broadcasting, the Law on the National Broadcaster Teleradio Moldova, the Law on Access to Information and article 47 of the Elections Code.

On 6 January 2005, the Central Election Commission (CEC) adopted the “Concept for the Reflection of the Election Campaign for the Parliamentary Elections in the broadcasting institutions” (CEC decision No. 608). The Concept was proposed to the CEC in line with article 47 of the Elections Code by the CCA. Notably, it contains several parts of an alternative document drafted by a group of Moldovan NGOs at the end of December 2004. Moreover, the drafting and adoption process was transparent and involved several discussions with the media and civil society representatives. A “Regulation on the coverage of the election campaign for the Parliamentary Elections in the mass media” (CEC decision No. 613) was also adopted by the CEC on 8 January. The Regulation mostly repeats the stipulations of the conception and is hierarchically inferior to the latter. The Elections Code is superior to both documents.

News Bulletins

According to article 46 of the Concept, electoral issues can be reflected in the news bulletins, but only as “press news.” There is no definition given in the Concept as to what “press news” actually means. One can deduce that it probably means a non-partisan report, answering the questions “Who? When? Where? What? How?”. Additionally, officials who are implied in the election campaign shall be presented in the news bulletins only with strict regard to their field of activities without using this opportunity for election campaigning.

Although the fine line between non-partisan reflection of government activities and campaigning poses a challenge, ultimately it is the responsibility of the reporters and editors involved to ensure non-partisan, informative news during an election campaign. It is a common feature of all countries that incumbents enjoy de facto a privileged position during an election campaign, yet it remains the duty and responsibility of the media to ensure that opposition parties also have adequate access to news bulletins.

On 10 February, the CEC amended article 46 of the Concept prohibiting news bulletins to broadcast images of candidates, who are also leaders at national and local level, with the exception of extraordinary events. In all other cases, events relating to these candidates are to be covered in the newscasts exclusively through the information provided by their press services.

The adoption of this act was officially aimed to address the criticism over undue coverage of the incumbents in the newscasts in the period before 10 February. However, the CCA’s interpretation is that the restriction is to be applied to all candidates and not only to those holding public office.

In addition, article 47.4 of the Elections Law states that “other than the free of charge broadcasting time, it is not allowed to broadcast any promotional material about the activity of electoral competitors [..], any TV or radio news reporting reflecting the meetings of electoral competitors with the voters […]”.

The vague definition of “press news” and “promotional material”, combined with the general restrictive nature of all the above-mentioned legal requirements, make it difficult to assess whether or not the legal framework prevents adequate coverage of the elections in the newscasts, and current affairs programmes. With this in mind, an accurate appraisal of the impact of the legal framework can only come from a systematic media monitoring operation.

The format of the election campaign in the media

Private broadcasters who do not want to become involved in the election campaign are obliged to declare this within five days after the adoption of the Concept. Indeed, Pro TV Chişinǎu and Perviy kanal as well as Muz TV and TV Dixi and five radio stations (Pro FM, Hit Music, Melodia, Sanatetea, and Chanson) have taken such a decision. Pro TV Chişinǎu even decided to take its weekly talk show Profunzime off the air completely until 6 March. The weekly programme Hronicul Moldovenesc broadcast on Pervii kanal on Fridays evening was suspended from 18 February until after the elections. Programme schedule changes provoked by the specifics of the election campaign appeared also in other channels. The Chişinǎu-based public station Antena C, for instance, took all its interactive programmes off air for the period of the election campaign.

The format of the campaign is composed of free-of-charge debates, free airtime, and paid airtime. The airtime is broadcast during prime time, and has to be marked by voice and visual means in order to distinguish it from commercial publicity.

Debates

A maximum of two hours per week per broadcaster (equally distributed among the contestants) is the amount of time allocated for the free-of-charge electoral debates (article 23 of the Concept). They will not be transmitted on Sundays.

The Elections Code and the Concept oblige public broadcasters to offer public debates under equal conditions to electoral competitors. Private broadcasters who decided to become involved in the election campaign have the right to organise debates, but it appears that they are not obliged to do so.

Invitations for debates have to be issued to all contestants in writing seven days before the start of the debate. The refusal of one or more contestants to participate in a debate cannot be used as an argument for the cancellation or suspension of the event. However, the time slot for the respective contestant should not be redistributed to the other participants. 

Public debates are to be organised by the public broadcasters Teleradio Moldova, the Chişinǎu station Euro TV, and Antena C. It appears that the privately owned NIT will not organise any debates.

Free Airtime

For the 2005 Parliamentary Elections, political parties and electoral blocs are granted 30 minutes of free airtime on every public TV channel and 60 minutes on every public radio station. The free airtime for independent candidates is set at five minutes for TV and ten minutes for the radio. However, no more than 5-7 minutes on TV and 10-13 minutes on the radio can be used during one day.

Paid airtime

In addition, all parties and blocs are allowed to buy up to 120 minutes of paid airtime from every TV and radio station which has decided to become involved in the election campaign. Independent candidates are allowed to buy no more than 30 minutes. However, no more than two minutes might be used per day on each station.

As a result of the number of private media that chose not to cover the election campaign, paid advertisements are offered on a nationwide basis only by Moldova 1 and NIT.

Enforcement

According to the president of CCA, during the campaign the CEC is the only body who can sanction broadcasters. However, the CCA can provide the CEC with technical opinions.
On 13 January, the CEC in its decision 667 drew the attention of all broadcasters to respect the Elections Code and the Concept. This decision was a reaction to a complaint by BMD with regard to alleged hidden election campaigning for PCRM in the news bulletins of Moldova 1 on 31 December 2004 and 8 January 2004. In a second decision taken on 21 January, the CEC formally warned Moldova 1 as well as NIT against pro PCRM election campaigning on their respective news programmes from 9 and 10 January and deducted 2 minutes and 10 seconds from the PCRM’s free airtime on Moldova 1.
Right to Reply

According to the regulations adopted by the CEC for the 2005 Parliamentary Elections (article 22 of the Regulation), the CEC has to decide whether or not the electoral contestant who considered itself to be damaged will be granted with the right to reply or whether the broadcasting institution will have to broadcast a rectification. In case the CEC grants the electoral contestant the right to reply, the broadcaster is obliged to follow this ruling within 48 hours.

The Press

The printed media have no legal obligations in the way they cover the campaign, a part from the requirement (article 9 of the Regulation) to place paid advertisement in a special rubric called Electorala 2005, with the indication “paid from the electoral fund.” Newspapers are not prevented on commenting on political issues or to report on them during the campaign period.

BREAKING NEWS

Chisinau-24.02.2005/11:51:23/ (BASA News Agency)
Electoral competitors will be welcome to participate in TV debates every day and will appear in news programmes of television channels without any risk to be sanctioned by the Central Election Commission (CEC), CEC decided on Wednesday evening "as a response to lots of requests from candidates and foreign diplomats in Chisinau."

The CEC modified the Concept and the Regulation on coverage of the election campaign by audiovisual institutions, in order to increase the antenna time available for candidates.

Starting Friday [25 February], all the public television channels will have to organise 90-minute debates with participation of electoral competitors every day. This time completes the 120 available weekly minutes.

Also, the CEC obliged the public TV channels to organise debates on Sundays. Twelve hours will be available for electoral competitors to inform the channels about their agreement to attend debates.

Public and private channels which have accepted to cover the electoral campaign must include five electoral advertising materials in their news programmes. They will be broadcasted in line with order of requests received from candidates.

The Democratic Moldova Bloc, Social Democratic Party of Moldova and the social-political movement Ravnopravye do not warm this CEC decision. They said that a short time is left till elections and the CEC tries to legalise the scrutiny this way. Also, they seek the annulment of the right of private channels to refuse the coverage of electoral campaign.

CEC chairman Petru Raileanu said in turn that these modifications aim to enhance the access of population to electoral information through liberalisation of free antenna time for debates. Also, he underlined that no state institution can intervene in the editorial policy of a private channel, while their decision not to participate in the electoral campaign is legitimate.

The first version of the concept and regulation on coverage of electoral campaign by audiovisual institutions was jointly drafted by the electronic media watchdog CCA and Coalition-2005.

� Tamara Caraus, “Moldova”, in Media ownership and its impact on media independence and pluralism, Peace Institute, 2004, Ljubljana, Slovenia, p. 322.


� AGB Moldova, Television audience survey, January – December 2004, p. 2.


� � HYPERLINK "http://elections2005.prodemo.md/guaranteeoffreedom/mediamonitor/11.2004/en.php" ��http://elections2005.prodemo.md/guaranteeoffreedom/mediamonitor/11.2004/en.php� 


� Tamara Caraus, op. cit., p. 324. 


� Unofficial translation.





PAGE  
6

[image: image3.png]