A year of information on the climate crisis

- Environment and health
A year of information on the climate crisis

In 2022, the Osservatorio di Pavia began its collaboration with Greenpeace Italy to systematically monitor the coverage of the climate crisis in the Italian media. The study on journalistic coverage of the climate crisis was accompanied by monitoring of the presence of advertising by energy companies, the automotive sector, airlines and cruise lines in 5 newspapers. Finally, during the September 2022 electoral campaign, the analysis took into consideration the visibility of environmental issues in the statements of the main Italian political leaders.

The climate crisis in Italian newspapers

- Environment and health
The climate crisis in Italian newspapers

Since January 2022, the Osservatorio di Pavia has been responsible for screening the presence of the climate crisis in Italian news. The research, requested by Greenpeace Italy, aims to investigate how much attention such a relevant issue receives from newspapers, from the news and from a sample of information broadcasts.

I cambiamenti climatici nei TG “dopo” il Coronavirus

- Environment and health
I cambiamenti climatici nei TG “dopo” il Coronavirus

Sorry, this entry is only available in Italian. Il 14 luglio scorso la piattaforma AVAAZ.org ha pubblicato una petizione rivolta alla Rai con la richiesta di “mettere in primo piano l’informazione sulla crisi climatica”, ritenendo urgente porre l’attenzione su una situazione che “è ormai emergenza globale” e richiede di “spiegare … Continued

Il contagio del coronavirus nei telegiornali italiani

- Environment and health
Il contagio del coronavirus nei telegiornali italiani

Sorry, this entry is only available in Italian. L’emergenza Covid-19, già da oltre un mese al centro della cronaca, è diventata la grande protagonista del racconto mediatico italiano. Venerdì 21 febbraio la notizia del primo caso di coronavirus accertato a Codogno, in Lombardia, viene diffusa da tutti i mezzi di … Continued

L’informazione sui temi della sostenibilità nei telegiornali italiani rimane legata alla componente emotiva ed emergenziale

- Environment and health
L’informazione sui temi della sostenibilità nei telegiornali italiani rimane legata alla componente emotiva ed emergenziale

Sorry, this entry is only available in Italian. E’ quanto emerge da recenti studi realizzati dall’Osservatorio di Pavia in collaborazione con Pentapolis Onlus sulla rappresentazione della sostenibilità nei media, presentati a Roma in occasione dell 4° Forum nazionale “Ambiente e Sviluppo Sostenibile tra informazione, economia e politica” e a Milano … Continued